AVSart Gallery
AVSart Gallery

Про галерею

Колекція

Виставки

Арт-вісті

Контакти
Головна  Контакти  Мапа сайту 

Виставки

Головна / Виставки / Виставки / Ольга Кравченко. Пастелі

Ольга Кравченко. Пастелі

4 - 22 листопада 2025

Серія пастелей Ольги Кравченко «Меланхолія», написаних упродовж останніх років, інтригує не лише своєю назвою. (Хоч і виникає спокуса асоціації з відомим фільмом Ларса фон Трієра, в якому глядачеві представлено принадно-заворожуючий світ перед тотальною катастрофою, яка таки відбувається у фіналі). Адже у цій серії бачимо м’яку – воістину пастельну – еволюцію авторського почерку, який донедавна видавався цілковито визначеним та візуально переконливим – у техніці «полотно, олія», що завоювало мисткині заслужену популярність, і не лише «у вузьких колах». Несподіваність нового бачення (а воно, забігаючи наперед, не заперечує її попередніх чеснот), яке ми спостерігаємо у «Меланхолії», тим разючіша, що Ольга Кравченко не пориває із системою пріоритетних жанрів – знову натюрморт, знову пейзаж, часто-густо – іноземний, та без надмірної екзотичної мальовничості. Усе дуже стримано, дуже зважено, напівнатяком і без пафосу. Єдиний виняток – відгук на події кровоточивої історії у картині «Тимчасове перемир’я на Грушевського». Та й тут авторка заакцентовує свою увагу на моменті хоч і хисткої, але гармонії – й лише наша пам’ять мовчазно розставляє усі крапки над «ї». Зображення війни згадується в роботі «Порожні вікна», де дівчинка, загорнута в український прапор, вдивляється у порожні вікна, де колись був її дім.

Зрештою, серія виставки у галереї «АВС-арт» і пойменована за означенням доволі депресивної людської емоції. Але новочасна рефлексія поняття змістила увагу на момент солодкої млості, поетичного сумування – на противагу безпросвітній печалі, що б там не казав розумака Фройд. (І продовжуючи паралель із фільмом Трієра, у малярстві бачимо світ хоч і не надто веселий, та не рокований катастрофою). Меланхолія передбачає промінець надії, хоч і не конче гарантує його.
Відтак – переважають стани перехідні, в побутовому сенсі – не надто комфортні, авжеж, не драматичні: мряка, моква, легка, нетривала негода – прикра, можливо, лише з огляду на літній період, за яким погодним ідеалом визнано безхмарність. Але зась (окрім «Хургада», яка все-таки надихнула Ольгу на кілька безумовно сонячних ландшафтів: оаза, та й годі): навіть лейтмотив водойми з віддзеркаленими у ній деревами ненав’язливо натякає на можливі розливи озер та рік, хоча прямо про це не сказано. Деякі природні стани нівроку розмиті, що ні час доби, ні пору року не визначити одразу, без авторської підказки – але саме ця атмосферна неозначеність надає йому ноток меланхолії.
Лики її розмаїті: від тривожної заграви у «Нічному пейзажі» й «Воловецькому перевалі» до цілком звичайного вечора чи навіть стану необхідного росту як переходу від одного біологічного віку до іншого («Дозріває гранат»). І несть числа туманам, з того штибу, які розвіються вже посеред дня, туги не навівають, лише приємно освіжають, та стримують посеред них дерева – мовби живі істоти з щемкими, стурбованими гілками, піднесеними догори. І дивовижним бастіоном стабільності постають тут натюрморти, подекуди енергійно автономізовані від середовища («Сливи», «Троянда»). Опуклі форми посудин з усіма своїми гранями вагомо протистоять непевному довкіллю, що і не вгадується поза межами картинної реальності («Маки», «Візантійська ваза»). Відтак ці два, разом із пейзажем, найбільш «мирні» жанри малярства, які ще напередодні невимушено колаборували у творчості Ольги Кравченко, часом розчиняючись один в одному, тепер розходяться у різні боки, заклопотані кожен своєю жанровою самоідентичністю. Відтепер у кожного – своя образна абетка, своя історія та своє бачення – аж до перетворення на оригінальну версію інтер’єрного ландшафту… Перефразовуючи Бюффона, скажемо: «жанр – це людина», адже наша сучасниця живописну техніку перетворює саме в індивідуальний жанр станкової творчості. Пастель, фаворитка локально-рокайльного парадизу, поступово перетворюється на цілком стерпний пургаторіум «срібної доби», в який вкинуто індивіда рефлексуючого, охопленого неспокійними розмислами. Та не знедоленого: гомеопатична доза солодкого болю дозволяє очам розкритися якомога ширше, аби оцінити красу довкілля (пронизливо-червоні дахи Відня і Бледу, Словенія), яка без такої дози постає збалованим очам як щось нескасоване, безумовне, отже – вічне. А це не так, бо не мали б ми тоді потреби у жодному мистецтві, яке насправді не може конкурувати з природою. Тлінність, плинність якої дивовижно вивищує прекрасну здатність людських рук до ошляхетнення плинного, тлінного. Як одне без іншого не існує – повите «Меланхолією». І талантом Ольги Кравченко.
Олег Сидор-Гібелинда,
кандидат мистецтвознавства

Афіша

«МЕЛАНХОЛІЯ» 04 листопада 2025

Персональна виставка знаної київської мисткині Ольги Кравченко представляє її графічний доробок 2000-2025 років. Вперше поціновувачі живопису авторки зможуть побачити пастельні твори, що ніколи не представлялися широкому загалу. Також на виставці презентується каталог «Ольга Кравченко. Меланхолія: пастелі» (К.: ArtHuss, 2025. – 64 с.) зі вступною статтею кандидата мистецтвознавства Олега Сидора-Гібелинди. Інформаційним спонсором цього видання є галерея «АВС-арт».

Митці

Харакоз Володимир Вікторович Харакоз Володимир Вікторович
Володимир Харакоз народився 1949 року. Закінчив Естонський державний художній інститут. Член Національної спілки художників України (1992). Працює як живописець і графік.