Валерій Шкарупа. Левкас, живопис
12 - 30 серпня 2025
Нефігуративні полотна Валерія Шкарупи – метафізичне нагадування про джерела планетарного Буття, про геологічні катастрофи доісторичних часів. Він пише води в їх мінливості та в постійному русі. У великій серії полотен «Саргаси», у композиціях «Потік», «Міграція», «Перлина» (усі 2013) глядач занурюється у вибагливий декоративізм та плинність водоростей, у потоки сонця, яке гаряче нагріло мілини біля берега. Художник відкриває перед глядачем стулки мушлі та дарує нам перлину, що мерехтить під зеленим шаром води. Мистець, народжений під знаком Риби, на власному фізичному рівні відчуває сходження та визрівання повного місяця, а з ним і дихання води в океанах та морях. «Неусвідомленою рибою пам’ятаю себе давно – незабуті дитячі враження рухомих потоків води, засліплюючого сонця, піщаної мілини у кришталево чистій воді», – згадує художник. Якщо велика вода з безмежжям її таємничого життя увійшла до свідомості юнака в дитинстві, то як художній образ утвердилася за роки проходження військової служби (1967-1969) на флоті (Севастополь, Миколаїв, Каїр). Вода стає його духовним морем. Пустеля й вода – дві стихії. Їх дуалізм постійно збуджує фантазію живописця.
Сахара – ще одне емоційне та художнє потрясіння, яке багато в чому визначило теми, а головне – форму майбутньої творчості. Відтоді Валерій пише «портрети каміння» та у їхній німоті знаходить новели про вічність.
Із аурою пустелі з дивовижно таємничими тінями на горах у присмерках, із помаранчево-гарячими пісками під сонцем Шкарупа вже не розлучиться у власному живописі. «Внутрішня Монголія», «Мандрівка на Схід», «Тибет», «Парадіз», інші. Зрозуміло, в них не йдеться про географію пісків та астрономію неба з рогатим місяцем. Сенс пустелі, гір та неба відкрився художнику на межі між покорою стихіям та потребою привласнити їх у живописі. Так пустеля для мистця стала оазою, а не гірким попелом від каміння, спаленого сонцем. Для Шкарупи ще з 1960-х років піски сповнилися живою водою творчого щастя. Пустеля, її міражі народили у ньому когось іншого, такого, якого він у собі ще не знав. Між ним та пустелею був Бог чи Дух, тобто не повітря, без якого мистцеві не жити. У малюнках піщаних хвиль Шкарупа прочитав поетичні «кінайди» та «джавабади» – натяки на відповіді Сходу. Художник, примруживши очі, бачив давнину, перехрестя культур або прикрі їх незустрічі. У пісках минувшина та прийдешнє мінялися місцями, і, здавалося, до гомону прадавніх цивілізацій можна торкнутися рукою. В жовтогарячому «Саду пісків» художником почав грати хтось інший – в образах міражу проросла інтуїція та художній інстинкт творчої свободи. Відбулася подія просвітлення. Під чорним оксамитом неба, прикрашеного лампою повного місяця, народилася типова для творчості Шкарупи композиція, вписана в коло.
Валерій Шкарупа – естет, котрий, попри хвилі руйнівного «актуального мистецтва», зберігає відданість культурі, довершеній формі та красі. У жодному разі він не дозволяє загуснути естетичному інстинкту. Через естетичне мистець протистоїть ентропії та нігілізму в мистецтві. Так його творчість приймає на себе відповідальність за суспільну й мистецьку свободу. Естетична програма втілюється мовою довершеної форми. У променистих, сяючих чистими кольорами полотнах Валерія Шкарупи фарба губить власне фізичне, матеріальне єство – стає духовним простором. На підґрунті з нашарувань левкасу кольори з’єднуються в патину, яка мерехтить, як мозаїчна смальта. Розтікання фарби по левкасу створює примхливі, райдужні, нібито природні образи полум’я, води, каменю, повітря. Рельєфне підґрунтя, фактура якого інколи нагадує поверхню місяця, власною напругою входить до колірних нашарувань, формуючи на полотнах немов вишукані вулканічні складки. Шкарупа з досвідом археолога та реставратора пропонує в нефігуративі побачити природу першосутностей такими, як вони є. Мистець вибрав для свого життя живописну аскезу, щоб проявити не лише свободу виразу як результат, але дуже переконливо показати уявлення про структуру природи, її стихій. Автор бачить надзвичайно гостро, конкретно та жваво. Його пристрасть до живописного перетворення та переведення світу природи в колірне не знає перепон. Мистецтво Шкарупи – райське мистецтво, це рай, як його розуміють художники. Поетичне мислення живописця стверджує правоту мистецтва.
Ольга Петрова,
доктор філософських наук
|
| | |
ПРИСУТНІСТЬ 09 вересня 2025
Сучасний львівський художник Роман Дуб уперше презентує свої роботи в столиці України – в галереї «АВС-арт». Ця виставка – особлива подія для автора, адже вона відкриває новий етап його творчого шляху та пропонує київському глядачеві побачити понад сорок полотен, у яких відчутно його пошуки, сумніви, відкриття й упевнені кроки вперед. У центрі експозиції – серія «Музи», де жіночі образи постають провідниками натхнення, тихої сили та внутрішньої гармонії. |
Ткаченко Катерина
 Народилася 1980 р. в Харковi.
Закінчила Харкiвське художнє училище за фахом «живописець – викладач». Випускниця Харківської державної академії дизайну та мистецтв, спеціалізація – монументальний живопис у майстерні історичного живопису В.Гонтаріва.
Член Молодіжного об’єднання НСХУ.
|
|